En vab-vecka

Som grädde på moset som heter vardagscirkus drog jag på mig en släng magsjuka förra veckan och låg på badrumsgolvet och kände mig ynklig i ett dygn. Av alla vanliga, ändå rätt ofarliga, sjukdomar är ju nog magsjuka det obehagligaste - en är så ynklig, så ynklig och så medveten om hur lätt det smittar. Jag barrikerade mig i stora sovrummet och badrummet och höll ännu efter nästan två dygn typ fyra meters säkerhetsavstånd till allting och skrubbade alla dörrhandtag frenetiskt. Sedan återvände livet  och vi drog en lättnadens suck över att det inte smittade och var glada över att det blir valborg som vanligt.

Så vi firade Valborg med att gå på långlunch i snöslasket och med att ha huset fullt av både barn och vuxna på första maj. En riktigt fin dag blev det, vi invigde grillsäsongen och barnen lekte hur snällt som helst medan vuxna snickesnackade. Sent på eftermiddagen vinkade vi hejdå till alla gäster och började plocka undan lite i köket. Just då passar B på att meddela att han visst mår lite dåligt och så vips hade vi spysjukecirkus igen över 4 dygn efter att jag blivit frisk.

Den redan korta 4-dagars veckan blev genast ännu kortare med allt vad det innebär av vabbande och pusslande - snuviga eller hostiga barn kan vi bra lämna hemma med J:s barnskötare, men det är lite kontraproduktivt att sprida en eventuell spysjuka vidare. Så det är bara att hålla koll på 48h:s regeln och hållas hemma. Den här gången jobbade både juristen och jag hemifrån och delade upp arbetspass enligt vem som hade telefonmöten vilken tid och det funkade rätt så bra, även om det är skönt att vara tillbaka på jobbet nu....




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet